Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy na wykonanie dodatkowych robót budowlanych przy realizacji prac remontowych w Teresinie

utworzony przez Witold Adamiuk | |   Ogłoszenia o zamówieniach

 Warszawa: Wykonanie dodatkowych robót budowlanych, których konieczność wykonania ujawniła się w trakcie realizacji umowy na wykonanie prac remontowo - konserwatorskich budynku pałacu i oficyny na terenie zabytkowego kompleksu pałacowo - parkowego w Teresinie, Al. Druckiego - Lubeckiego 1 Numer ogłoszenia: 169264 - 2015; data zamieszczenia: 08.07.2015 OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY I. 1) NAZWA I ADRES: Fundusz Składkowy Ubezpieczenia Społecznego Rolników, ul. Żurawia 32/34, 00-515 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 022 6297096, 6296762, faks 022 6299724 , strona internetowa www.fsusr.gov.pl I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: osoba prawna typu korporacyjnego. SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wykonanie dodatkowych robót budowlanych, których konieczność wykonania ujawniła się w trakcie realizacji umowy na wykonanie prac remontowo - konserwatorskich budynku pałacu i oficyny na terenie zabytkowego kompleksu pałacowo - parkowego w Teresinie, Al. Druckiego - Lubeckiego 1. II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane. II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres dodatkowych robót budowlanych obejmuje wykonanie następujących robót branży budowlanej, sanitarnej i elektrycznej: 1.wymiana poszycia i konstrukcji ścianek wydzielających łazienki w pomieszczeniach, ściany oddzielające pokoje sanatoryjne i częściowo ściany oddzielające pokoje od korytarzy oraz pionowania ścian i poziomowania posadzek. 2. wymiana konstrukcji i poszycia sufitów w łazienkach i częściowo na korytarzach. 3. likwidacja zacieków, zagrzybień ścian i sufitów. 4.usunięcie desek z poddasza oficyny. 5.wymiana instalacji centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami. 6.rozdział instalacji wody użytkowej od instalacji hydrantowej wraz z wymianą zaworu głównego. 7. Naprawa instalacji wentylacji mechanicznej. 8. dostosowanie instalacji elektrycznej do obowiązujących przepisów. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera dokumentacja projektowa robót dodatkowych w skład której wchodzi projekt budowlany, projekt wykonawczy oraz Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych oraz przedmiary robót.. II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.33.00.00-9, 45.31.00.00-3, 45.40.00.00-1. II.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy. SEKCJA III: PROCEDURA Tryb udzielenia zamówienia: Zamówienie z wolnej ręki 1. Podstawa prawna Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. 2. Uzasadnienie wyboru trybu Przedmiot niniejszego zamówienia obejmuje wykonanie dodatkowych robót budowlanych w zabytkowym budynku pałacu i oficyny polegających na wymianie ścianek działowych w sanitariatach pokoi sanatoryjnych wraz z ich izolacją akustyczną i dostosowaniem do wymogów ochrony pożarowej, odbudowie pionów wentylacyjnych, odtworzeniu wentylacji grawitacyjnej oraz pionowaniu ścian i poziomowaniu posadzek, wymianie konstrukcji i poszycia sufitów w łazienkach i częściowo na korytarzach, likwidacji zacieków, zagrzybień ścian i sufitów, usunięciu desek z poddasza oficyny, wymianie instalacji centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, wykonaniu rozdziału instalacji wody użytkowej od instalacji hydrantowej wraz z wymianą zaworu głównego, naprawie system instalacji wentylacji mechanicznej oraz dostosowanie instalacji elektrycznej do obowiązujących przepisów. Roboty dodatkowe okazały się konieczne do wykonania dopiero na obecnym etapie realizacji robót remontowo - konserwatorskich w zabytkowym budynku pałacu i oficyny, których Wykonawca został wyłoniony po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego (nr sprawy: FS-251-3/14). Roboty dodatkowe wynikają z faktu, iż w trakcie prowadzenia prac demontażowych a także po dokonaniu odkrywek przy realizacji umowy podstawowej stwierdzono, że stelaże ścianek działowych nie są zgodne z żadnym dopuszczonym systemem, są częściowo skorodowane, wykazują odchyłki od pionu, nie posiadają wymaganej klasy odporności ogniowej, zaś ruszt sufitu nie spełnia żadnych norm i wytycznych wykonania sufitów podwieszanych co wymusza wykonanie nowych ścianek i sufitów. Demontaż szaf, listew odbojowych i okładzin drewnianych ujawnił zagrzybienie ścian ślady starych zacieków, które należy usunąć. Po zerwaniu okładziny z płyt gipsowo - kartonowych z poddasza oficyny stwierdzono dodatkowe deskowanie, które dla prawidłowego wykonania izolacji należy usunąć. Po dokonanych odkrywkach ujawniło się przewymiarowanie rur stalowych istniejących. Piony centralnego ogrzewania w miejscach odkrywki o średnicach 40/35 mm zamontowane zostały w ścianie zewnętrznej bez izolacji. Stwierdzono, że piony łazienkowe odkryte po demontażu ścianek są przewymiarowane, bez tulei, bez izolacji, częściowo skręcanej i częściowo spawanej w stanie nadającym się do wymiany (trójniki korozja). Po zdemontowaniu grzejników dla potrzeb robót budowlanych stwierdzono, że są one w stanie nienadającym się do dalszego użytkowania. Zakamienione, zanieczyszczone i pordzewiałe w tralkach grzewczych, z uszkodzeniami zewnętrznymi. Zamulenie i kamień w grzejnikach uniemożliwia jego prawidłową pracę co skutkuje zmniejszeniem wydajności - zagrożenie w niedługiej przyszłości przecieku z grzejników. Należy przypuszczać, że kamień i zamulenie oraz przewymiarowanie istniejącej instalacji stalowej oraz brak izolacji jest w całym obiekcie. Zawory na pionach są kulowe bez żadnych nastaw regulacyjnych, kryzy obok zaworów są w kołnierzach bez możliwości regulacji. W piwnicach poziomy obudowane, zamurowane - brak dostępu w większości przypadków. Stan powierzchowny jest niemożliwy do oceny. Projekt remontu przewiduje wykonanie nowych pionów tylko w obrębie remontowanych pomieszczeń. Zgodnie z Warunkami Technicznymi Wykonania i Odbioru Instalacji Wodociągowej (Zeszyt nr 7 COBRIT) instalacja wodociągowa wymaga regulacji. Każdy pion instalacji cyrkulacji należy wyposażyć w podpionowe zawory termoregulacyjne. W zakresie zapewnienia w punktach czerpalnych normatywnego strumienia wody o temperaturze w granicach 55 do 60 st. C. Projekt przewiduje wymianę pionów i zaworów podpionowych na zwykle kulowe. Po dokonaniu odkrywek i dokładnej oceny miejsc w zabytkowej piwnicy, gdzie zlokalizowane są zawory stwierdzono konieczność demontażu części zabudów z powodu braku dostępu w celu ich wymiany. Podczas wykonanych odkrywek kanałów wentylacyjnych stwierdzono, że kanały są w złym stanie technicznym, brak uszczelnień i zacisków na łączeniach kanałów, są zabrudzone. Dodatkowo stwierdzono brak rewizji umożliwiających okresową dezynfekcję i czyszczenie przewodów wentylacyjnych. Obecny stan instalacji wentylacji może doprowadzić do zamknięcia obiektu z uwagi na niedotrzymanie warunków higieniczno - sanitarnych stawianych tego typu obiektom. Pozostawienie instalacji w takim stanie w najbliższym czasie może skutkować koniecznością wykonywania robót remontowych w pomieszczeniach wyremontowanych. Na etapie opracowywania zakresu prac remontowych nie stwierdzono żadnych oznak, które wskazywałyby na konieczność uwzględnienia tego zakresu prac w dokumentacji projektowej. System pracował prawidłowo, co potwierdzają badania techniczne wykonywane przez specjalistyczne firmy. Wymiana instalacji wentylacji jest technicznie powiązana z zaprojektowaną wymianą central wentylacyjnych i kanałów wentylacyjnych w wentylatorni objętą zakresem podstawowego projektu oraz z wykonaniem robót związanych z obudową pionów wentylacyjnych i konstrukcji ścian. W trakcie wykonania odkrywek ścian stwierdzono podłączenie do gniazd wtykowych przewodów o przekroju 1.5 mm2, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami nakazującymi stosowanie przewodów o przekroju 2,5 mm2. Przewody są zużyte pod względem technicznym, co nie zapewnia właściwej rezystancji izolacji. Wymaga to wymiany na nowe, zgodne z obowiązującymi przepisami. Ze względu na to, że przedmiot robót dodatkowych jest ściśle związany z zakresem robót podstawowych i wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo i ekonomikę użytkowania obiektu, bez wykonania tych prac nie jest możliwe prawidłowe ukończenie podstawowego zakresu robót wynikającego z podstawowej dokumentacji projektowej i zawartej umowy z Firmą Eurobudowa. Zamawiający na etapie opracowania specyfikacji zamówienia podstawowego nie mógł przewidzieć potrzeby wykonania tych robót. Projektant, działający na zlecenie Zamawiającego przygotowując dokumentację projektową nie mógł wykonać szczegółowej inwentaryzacji obiektu ze względu na to, że obiekt był intensywnie eksploatowany do końca 2014 r., zaś dokumentacja opracowana została w połowie 2013 roku. Ze względu na brak możliwości wyłączenia obiektu z eksploatacji do końca 2014 r. nie była możliwa obiektywna ocena stanu technicznego (zużycia) poszczególnych elementów i instalacji obiektowych (brak możliwości wykonania odkrywek). Prowadzona w nim działalność leczniczo - rehabilitacyjna powodowała brak możliwości dostępu do części pomieszczeń i uniemożliwiała nawet czasowe odłączenie urządzeń czy instalacji w celu dokonania jej oceny stany technicznego i sprawności. Dodatkowo, od przygotowania dokumentacji projektowej do końca eksploatacji budynku (grudzień 2014) następowało dalsze, naturalne zużycie niektórych elementów, instalacji obiektowych i urządzeń, które w trakcie przygotowania postępowania były w stanie technicznym niebudzącym zastrzeżeń. Kluczową kwestią w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż przedmiotem zamówienia są dodatkowe roboty budowlane nieobjęte zamówieniem podstawowym i nieprzekraczające łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia. Roboty te są niezbędne do tego, aby można było wykonać i zakończyć umowę podstawową dotyczącą realizacji robót remontowo-konserwatorskich zabytkowego budynku pałacu i oficyny, przeznaczonego na prowadzenie działalności Ośrodka Szkoleniowo-Rehabilitacyjnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Teresinie. Szczegółowy zakres prac dodatkowych wraz z technicznym uzasadnieniem konieczności ich realizacji oraz niemożności ich oddzielenia od zamówienia podstawowego, jak i niemożności zakończenia umowy podstawowej bez realizacji zamówień dodatkowych, wraz z dokumentacją fotograficzną, zawarty jest w protokole konieczności z dnia 24 lutego 2015 r. podpisanym przez służby techniczne budowy. Należy podkreślić, że konieczność uwzględnienia wszystkich robót i prac objętych niniejszym zakresem zamówienia ujawniła się dopiero w trakcie prowadzenia prac remontowo - konserwatorskich zabytkowego budynku pałacu i oficyny. Wykonanie wymienionych w protokole konieczności robót jest konieczne dla kontynuacji dalszych prac podstawowych. Technologicznie zaś zakres tych robót zazębia się z technologią robót podstawowych. Pod względem organizacji robót i organizacji placu budowy, roboty nie są możliwe do rozdzielenia. Wnioskowane roboty i prace kwalifikuje się jako nie dające się wcześniej przewidzieć. Wykonanie tych robót podlega realizacji równoczesnej z wykonaniem robót podstawowych, co oznacza, że stworzenie dla nich odrębnego frontu robót pozostaje w kolizji z frontem robót dla robót podstawowych. W przypadku wymuszonego rozdziału robót dla dwóch wykonawców należałoby ponieść znaczne dodatkowe nakłady finansowe oraz znacząco wydłużyć cykl realizacji prac remontowo - konserwatorskich. Działanie takie należy uznać za nieuzasadnione z punktu widzenia racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi. Powyższe uwarunkowania prowadzą do jednoznacznego wniosku, że wykonanie robót dodatkowych należy powierzyć, po przeprowadzeniu negocjacji w trybie z wolnej ręki, jedynemu możliwemu w tym przypadku Wykonawcy robót podstawowych, tj. EUROBUDOWA Sp. z o.o., ul. Orzechowa 25, 02-244 Warszawa. Zwrócić należy również uwagę, iż wykonanie wnioskowanych robót na obecnym etapie pozwoli na wykonanie zamówienia podstawowego, gdyż ze względów technologicznych, organizacyjnych, przeciwpożarowych i sanitarnych, niemożliwym jest zakończenie podstawowego zakresu robót, bez realizacji zamówienia dodatkowego. Przy tym także przyczyny techniczne i gospodarcze wskazują na to, iż oddzielenie zamówienia podstawowego od dodatkowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, a nawet strat z uszczerbkiem dla finansów publicznych. Przedstawiona sytuacja wyczerpuje przesłanki do udzielenia zamówienia dodatkowego z wolnej ręki zawarte w art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych. Wskazać także należy, iż dodatkowe roboty budowlane nie były możliwe do przewidzenia w chwili udzielania zamówienia podstawowego, a ich wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania całości realizowanego zamówienia. Ze względu na specyfikę robót budowlanych będących przedmiotem zamówienia niemożliwe jest odłączenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego bez poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów przez Zamawiającego. Zauważyć należy, iż zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki, w tym przypadku w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy PZP, może nastąpić w określonych ustawą szczególnych okolicznościach przy spełnieniu stosownych przesłanek, które w niniejszej sprawie zostały wykazane, co potwierdza również pogląd przyjęty w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej 1. Nieprzewidywalna sytuacja, z której zaistnieniem związana jest konieczność wykonania zamówienia dodatkowego, powinna mieć charakter obiektywny i bezwzględny oraz wynikać z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od Zamawiającego. 2. Powyższe ma miejsce w przypadku, gdy Zamawiający, przy dochowaniu należytej staranności, na etapie przygotowania specyfikacji zamówienia podstawowego nie mógł przewidzieć konieczności wykonania pewnych robót budowlanych czy usług (wyrok KIO o sygn. akt KIO/KD 35/10 z dnia 25 maja 2010r.). Wskazany pogląd potwierdza również wyciąg z Wytycznych dotyczący interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę opublikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w 2010 roku: Udzielenie zamówienia dodatkowego musi zatem być ściśle powiązane z prawidłowym wykonaniem zamówienia podstawowego, tzn. takim wykonaniem tego zamówienia, aby spełniało ono podstawowe wymagania funkcjonalne, zgodne z potrzebami zamawiającego. Udzielane w trybie zamówienia z wolnej reki zamówienia dodatkowe muszą być niezbędne do wykonania zamówienia podstawowego. Konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego musi wynikać z sytuacji niemożliwej do przewidzenia, czyli takiej, której nie można było stwierdzić na etapie przygotowania postępowania przy zachowaniu przez zamawiającego należytej staranności. Zdaniem wnioskodawcy zastosowanie w opisanej sytuacji trybu zamówienia z wolnej ręki w żadnej mierze nie narusza zasad udzielania zamówień publicznych, w szczególności zasady uczciwej konkurencji i pełnego dostępu do zamówienia, gdyż z opisanych wyżej przyczyn o obiektywnym charakterze istnieje wyłącznie jeden Wykonawca zamówienia i niemożliwym jest przeprowadzenie postępowania w jakimkolwiek z konkurencyjnych trybów. SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA EUROBUDOWA Sp. z o.o., ul. Orzechowa 25, 02-244 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie. 

 

Warszawa: Wykonanie dodatkowych robót budowlanych, których konieczność wykonania ujawniła się w trakcie realizacji umowy na wykonanie prac remontowo - konserwatorskich budynku pałacu i oficyny na terenie zabytkowego kompleksu pałacowo - parkowego w Teresinie, Al. Druckiego - Lubeckiego 1
Numer ogłoszenia: 169264 - 2015; data zamieszczenia: 08.07.2015
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Fundusz Składkowy Ubezpieczenia Społecznego Rolników, ul. Żurawia 32/34, 00-515 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 022 6297096, 6296762, faks 022 6299724 , strona internetowa www.fsusr.gov.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: osoba prawna typu korporacyjnego.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wykonanie dodatkowych robót budowlanych, których konieczność wykonania ujawniła się w trakcie realizacji umowy na wykonanie prac remontowo - konserwatorskich budynku pałacu i oficyny na terenie zabytkowego kompleksu pałacowo - parkowego w Teresinie, Al. Druckiego - Lubeckiego 1.

II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.

II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres dodatkowych robót budowlanych obejmuje wykonanie następujących robót branży budowlanej, sanitarnej i elektrycznej: 1.wymiana poszycia i konstrukcji ścianek wydzielających łazienki w pomieszczeniach, ściany oddzielające pokoje sanatoryjne i częściowo ściany oddzielające pokoje od korytarzy oraz pionowania ścian i poziomowania posadzek. 2. wymiana konstrukcji i poszycia sufitów w łazienkach i częściowo na korytarzach. 3. likwidacja zacieków, zagrzybień ścian i sufitów. 4.usunięcie desek z poddasza oficyny. 5.wymiana instalacji centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami. 6.rozdział instalacji wody użytkowej od instalacji hydrantowej wraz z wymianą zaworu głównego. 7. Naprawa instalacji wentylacji mechanicznej. 8. dostosowanie instalacji elektrycznej do obowiązujących przepisów. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera dokumentacja projektowa robót dodatkowych w skład której wchodzi projekt budowlany, projekt wykonawczy oraz Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych oraz przedmiary robót..

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.33.00.00-9, 45.31.00.00-3, 45.40.00.00-1.

II.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA

Tryb udzielenia zamówienia: Zamówienie z wolnej ręki

1. Podstawa prawna

Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

2. Uzasadnienie wyboru trybu

Przedmiot niniejszego zamówienia obejmuje wykonanie dodatkowych robót budowlanych w zabytkowym budynku pałacu i oficyny polegających na wymianie ścianek działowych w sanitariatach pokoi sanatoryjnych wraz z ich izolacją akustyczną i dostosowaniem do wymogów ochrony pożarowej, odbudowie pionów wentylacyjnych, odtworzeniu wentylacji grawitacyjnej oraz pionowaniu ścian i poziomowaniu posadzek, wymianie konstrukcji i poszycia sufitów w łazienkach i częściowo na korytarzach, likwidacji zacieków, zagrzybień ścian i sufitów, usunięciu desek z poddasza oficyny, wymianie instalacji centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, wykonaniu rozdziału instalacji wody użytkowej od instalacji hydrantowej wraz z wymianą zaworu głównego, naprawie system instalacji wentylacji mechanicznej oraz dostosowanie instalacji elektrycznej do obowiązujących przepisów. Roboty dodatkowe okazały się konieczne do wykonania dopiero na obecnym etapie realizacji robót remontowo - konserwatorskich w zabytkowym budynku pałacu i oficyny, których Wykonawca został wyłoniony po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego (nr sprawy: FS-251-3/14). Roboty dodatkowe wynikają z faktu, iż w trakcie prowadzenia prac demontażowych a także po dokonaniu odkrywek przy realizacji umowy podstawowej stwierdzono, że stelaże ścianek działowych nie są zgodne z żadnym dopuszczonym systemem, są częściowo skorodowane, wykazują odchyłki od pionu, nie posiadają wymaganej klasy odporności ogniowej, zaś ruszt sufitu nie spełnia żadnych norm i wytycznych wykonania sufitów podwieszanych co wymusza wykonanie nowych ścianek i sufitów. Demontaż szaf, listew odbojowych i okładzin drewnianych ujawnił zagrzybienie ścian ślady starych zacieków, które należy usunąć. Po zerwaniu okładziny z płyt gipsowo - kartonowych z poddasza oficyny stwierdzono dodatkowe deskowanie, które dla prawidłowego wykonania izolacji należy usunąć. Po dokonanych odkrywkach ujawniło się przewymiarowanie rur stalowych istniejących. Piony centralnego ogrzewania w miejscach odkrywki o średnicach 40/35 mm zamontowane zostały w ścianie zewnętrznej bez izolacji. Stwierdzono, że piony łazienkowe odkryte po demontażu ścianek są przewymiarowane, bez tulei, bez izolacji, częściowo skręcanej i częściowo spawanej w stanie nadającym się do wymiany (trójniki korozja). Po zdemontowaniu grzejników dla potrzeb robót budowlanych stwierdzono, że są one w stanie nienadającym się do dalszego użytkowania. Zakamienione, zanieczyszczone i pordzewiałe w tralkach grzewczych, z uszkodzeniami zewnętrznymi. Zamulenie i kamień w grzejnikach uniemożliwia jego prawidłową pracę co skutkuje zmniejszeniem wydajności - zagrożenie w niedługiej przyszłości przecieku z grzejników. Należy przypuszczać, że kamień i zamulenie oraz przewymiarowanie istniejącej instalacji stalowej oraz brak izolacji jest w całym obiekcie. Zawory na pionach są kulowe bez żadnych nastaw regulacyjnych, kryzy obok zaworów są w kołnierzach bez możliwości regulacji. W piwnicach poziomy obudowane, zamurowane - brak dostępu w większości przypadków. Stan powierzchowny jest niemożliwy do oceny. Projekt remontu przewiduje wykonanie nowych pionów tylko w obrębie remontowanych pomieszczeń. Zgodnie z Warunkami Technicznymi Wykonania i Odbioru Instalacji Wodociągowej (Zeszyt nr 7 COBRIT) instalacja wodociągowa wymaga regulacji. Każdy pion instalacji cyrkulacji należy wyposażyć w podpionowe zawory termoregulacyjne. W zakresie zapewnienia w punktach czerpalnych normatywnego strumienia wody o temperaturze w granicach 55 do 60 st. C. Projekt przewiduje wymianę pionów i zaworów podpionowych na zwykle kulowe. Po dokonaniu odkrywek i dokładnej oceny miejsc w zabytkowej piwnicy, gdzie zlokalizowane są zawory stwierdzono konieczność demontażu części zabudów z powodu braku dostępu w celu ich wymiany. Podczas wykonanych odkrywek kanałów wentylacyjnych stwierdzono, że kanały są w złym stanie technicznym, brak uszczelnień i zacisków na łączeniach kanałów, są zabrudzone. Dodatkowo stwierdzono brak rewizji umożliwiających okresową dezynfekcję i czyszczenie przewodów wentylacyjnych. Obecny stan instalacji wentylacji może doprowadzić do zamknięcia obiektu z uwagi na niedotrzymanie warunków higieniczno - sanitarnych stawianych tego typu obiektom. Pozostawienie instalacji w takim stanie w najbliższym czasie może skutkować koniecznością wykonywania robót remontowych w pomieszczeniach wyremontowanych. Na etapie opracowywania zakresu prac remontowych nie stwierdzono żadnych oznak, które wskazywałyby na konieczność uwzględnienia tego zakresu prac w dokumentacji projektowej. System pracował prawidłowo, co potwierdzają badania techniczne wykonywane przez specjalistyczne firmy. Wymiana instalacji wentylacji jest technicznie powiązana z zaprojektowaną wymianą central wentylacyjnych i kanałów wentylacyjnych w wentylatorni objętą zakresem podstawowego projektu oraz z wykonaniem robót związanych z obudową pionów wentylacyjnych i konstrukcji ścian. W trakcie wykonania odkrywek ścian stwierdzono podłączenie do gniazd wtykowych przewodów o przekroju 1.5 mm2, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami nakazującymi stosowanie przewodów o przekroju 2,5 mm2. Przewody są zużyte pod względem technicznym, co nie zapewnia właściwej rezystancji izolacji. Wymaga to wymiany na nowe, zgodne z obowiązującymi przepisami. Ze względu na to, że przedmiot robót dodatkowych jest ściśle związany z zakresem robót podstawowych i wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo i ekonomikę użytkowania obiektu, bez wykonania tych prac nie jest możliwe prawidłowe ukończenie podstawowego zakresu robót wynikającego z podstawowej dokumentacji projektowej i zawartej umowy z Firmą Eurobudowa. Zamawiający na etapie opracowania specyfikacji zamówienia podstawowego nie mógł przewidzieć potrzeby wykonania tych robót. Projektant, działający na zlecenie Zamawiającego przygotowując dokumentację projektową nie mógł wykonać szczegółowej inwentaryzacji obiektu ze względu na to, że obiekt był intensywnie eksploatowany do końca 2014 r., zaś dokumentacja opracowana została w połowie 2013 roku. Ze względu na brak możliwości wyłączenia obiektu z eksploatacji do końca 2014 r. nie była możliwa obiektywna ocena stanu technicznego (zużycia) poszczególnych elementów i instalacji obiektowych (brak możliwości wykonania odkrywek). Prowadzona w nim działalność leczniczo - rehabilitacyjna powodowała brak możliwości dostępu do części pomieszczeń i uniemożliwiała nawet czasowe odłączenie urządzeń czy instalacji w celu dokonania jej oceny stany technicznego i sprawności. Dodatkowo, od przygotowania dokumentacji projektowej do końca eksploatacji budynku (grudzień 2014) następowało dalsze, naturalne zużycie niektórych elementów, instalacji obiektowych i urządzeń, które w trakcie przygotowania postępowania były w stanie technicznym niebudzącym zastrzeżeń. Kluczową kwestią w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż przedmiotem zamówienia są dodatkowe roboty budowlane nieobjęte zamówieniem podstawowym i nieprzekraczające łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia. Roboty te są niezbędne do tego, aby można było wykonać i zakończyć umowę podstawową dotyczącą realizacji robót remontowo-konserwatorskich zabytkowego budynku pałacu i oficyny, przeznaczonego na prowadzenie działalności Ośrodka Szkoleniowo-Rehabilitacyjnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Teresinie. Szczegółowy zakres prac dodatkowych wraz z technicznym uzasadnieniem konieczności ich realizacji oraz niemożności ich oddzielenia od zamówienia podstawowego, jak i niemożności zakończenia umowy podstawowej bez realizacji zamówień dodatkowych, wraz z dokumentacją fotograficzną, zawarty jest w protokole konieczności z dnia 24 lutego 2015 r. podpisanym przez służby techniczne budowy. Należy podkreślić, że konieczność uwzględnienia wszystkich robót i prac objętych niniejszym zakresem zamówienia ujawniła się dopiero w trakcie prowadzenia prac remontowo - konserwatorskich zabytkowego budynku pałacu i oficyny. Wykonanie wymienionych w protokole konieczności robót jest konieczne dla kontynuacji dalszych prac podstawowych. Technologicznie zaś zakres tych robót zazębia się z technologią robót podstawowych. Pod względem organizacji robót i organizacji placu budowy, roboty nie są możliwe do rozdzielenia. Wnioskowane roboty i prace kwalifikuje się jako nie dające się wcześniej przewidzieć. Wykonanie tych robót podlega realizacji równoczesnej z wykonaniem robót podstawowych, co oznacza, że stworzenie dla nich odrębnego frontu robót pozostaje w kolizji z frontem robót dla robót podstawowych. W przypadku wymuszonego rozdziału robót dla dwóch wykonawców należałoby ponieść znaczne dodatkowe nakłady finansowe oraz znacząco wydłużyć cykl realizacji prac remontowo - konserwatorskich. Działanie takie należy uznać za nieuzasadnione z punktu widzenia racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi. Powyższe uwarunkowania prowadzą do jednoznacznego wniosku, że wykonanie robót dodatkowych należy powierzyć, po przeprowadzeniu negocjacji w trybie z wolnej ręki, jedynemu możliwemu w tym przypadku Wykonawcy robót podstawowych, tj. EUROBUDOWA Sp. z o.o., ul. Orzechowa 25, 02-244 Warszawa. Zwrócić należy również uwagę, iż wykonanie wnioskowanych robót na obecnym etapie pozwoli na wykonanie zamówienia podstawowego, gdyż ze względów technologicznych, organizacyjnych, przeciwpożarowych i sanitarnych, niemożliwym jest zakończenie podstawowego zakresu robót, bez realizacji zamówienia dodatkowego. Przy tym także przyczyny techniczne i gospodarcze wskazują na to, iż oddzielenie zamówienia podstawowego od dodatkowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, a nawet strat z uszczerbkiem dla finansów publicznych. Przedstawiona sytuacja wyczerpuje przesłanki do udzielenia zamówienia dodatkowego z wolnej ręki zawarte w art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych. Wskazać także należy, iż dodatkowe roboty budowlane nie były możliwe do przewidzenia w chwili udzielania zamówienia podstawowego, a ich wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania całości realizowanego zamówienia. Ze względu na specyfikę robót budowlanych będących przedmiotem zamówienia niemożliwe jest odłączenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego bez poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów przez Zamawiającego. Zauważyć należy, iż zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki, w tym przypadku w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy PZP, może nastąpić w określonych ustawą szczególnych okolicznościach przy spełnieniu stosownych przesłanek, które w niniejszej sprawie zostały wykazane, co potwierdza również pogląd przyjęty w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej 1. Nieprzewidywalna sytuacja, z której zaistnieniem związana jest konieczność wykonania zamówienia dodatkowego, powinna mieć charakter obiektywny i bezwzględny oraz wynikać z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od Zamawiającego. 2. Powyższe ma miejsce w przypadku, gdy Zamawiający, przy dochowaniu należytej staranności, na etapie przygotowania specyfikacji zamówienia podstawowego nie mógł przewidzieć konieczności wykonania pewnych robót budowlanych czy usług (wyrok KIO o sygn. akt KIO/KD 35/10 z dnia 25 maja 2010r.). Wskazany pogląd potwierdza również wyciąg z Wytycznych dotyczący interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę opublikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w 2010 roku: Udzielenie zamówienia dodatkowego musi zatem być ściśle powiązane z prawidłowym wykonaniem zamówienia podstawowego, tzn. takim wykonaniem tego zamówienia, aby spełniało ono podstawowe wymagania funkcjonalne, zgodne z potrzebami zamawiającego. Udzielane w trybie zamówienia z wolnej reki zamówienia dodatkowe muszą być niezbędne do wykonania zamówienia podstawowego. Konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego musi wynikać z sytuacji niemożliwej do przewidzenia, czyli takiej, której nie można było stwierdzić na etapie przygotowania postępowania przy zachowaniu przez zamawiającego należytej staranności. Zdaniem wnioskodawcy zastosowanie w opisanej sytuacji trybu zamówienia z wolnej ręki w żadnej mierze nie narusza zasad udzielania zamówień publicznych, w szczególności zasady uczciwej konkurencji i pełnego dostępu do zamówienia, gdyż z opisanych wyżej przyczyn o obiektywnym charakterze istnieje wyłącznie jeden Wykonawca zamówienia i niemożliwym jest przeprowadzenie postępowania w jakimkolwiek z konkurencyjnych trybów.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • EUROBUDOWA Sp. z o.o., ul. Orzechowa 25, 02-244 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.

 

Osoba odpowiedzialna za wytworzenie informacji: Witold Adamiuk
Data wytworzenia informacji: 2015-07-08 00:00:00
Osoba odpowiedzialna za wprowadzenie informacji: Witold Adamiuk
Data wprowadzenia informacji: 2015-07-08 14:06:02
Ostatnia modyfikacja: 2017-08-28 15:44:13

Rejestr zmian